Budapeşte

Budapeşte, Bir Köprü Hikayesi…

budapest15Budapeşte’yi görmeyi çok istememin tek bir nedeni vardı: Yıllarca gözümün önünden gitmeyen bir fotoğraf karesi. ilkokulda kullandığım “Modern Orta Atlas”ın sayfalarından birinde gördüğüm siyah beyaz bir köprünün, Buda tarafından çekilmiş Zincirli köprünün (ya da aslanlı köprü ya da chain bridge ya da szechenyi lanchid) bir fotoğrafıydı bu.

budapest19d

Büyük Atlas 1976

Avrupa’da Doğu Almanya, Çekoslovakya ya da Yugoslavya gibi ülkelerin olduğu, Türkiye’de 67 şehrin bulunduğu yıllarda bu fotoğrafa bakarak, en azından bir kere olsun o köprüyü görmek, üzerinden yürüyerek geçmek isteğiyle günlerce, haftalarca, hatta yıllarca atlasımın sayfaları arasında ya da haritaların başlarında hayaller kurmuştum.  Hatta bir keresinde de televizyon tek kanallıyken ve siyah beyazken, Macaristan depremi ile ilgili bir belgeselde deprem sırasında köprünün sallanırken çekilen görüntüleri belleğime kazınmıştı.

Brahms’ın Macar Danslarını (özellikle de tek sayılı olanlarını) sevmemin nedeni de belki bu köprüydü. Lise yıllarında Kızılay’daki Alman Kültür Derneği kütüphanesinden Brahms plakları ve kasetleri ödünç alır, evde kopyalayarak dinlerdim defalarca. Üniversite yıllarında ve daha sonrasında da 11 yıl aralıksız neredeyse her cumartesi saat 11’de gittiğim CSO konserlerinde de Brahms’ın eserlerinin çalındığı günlerin ayrı bir önemi ve değeri vardı benim için…

budapest01      budapest02

budapest03Güzel, güneşli ve ılık bir Nisan sabahı Budapeşte garında trenden indiğimizde şehir daha yeni yeni uyanıyordu.

budapest04Garın karşısındaki gösterişsiz metro istasyonuna inerek 4 durak ilerideki şehir merkezine gittik. Meydandaki pazarcılar tezgahlarını yeni yeni açıyor, acele etmeden güne hazırlanıyorlardı.

budapest06Meydanda yan yana sıralı büfelerin birinden kahve ve çöreklerimizi alıp, tahta masalarda oturarak kahvaltımızı yapmıştık. Ben yıllar sonra hayalimi gerçekleştireceğim ana çok yakın olduğum için herkesten daha farklı bir biçimde heyecanlıydım.

budapest05

budapest07Kahvaltıdan sonra Tuna nehri kıyısına doğru ilerledik ve işte, 35 yıldır (şaire göre bir ömrün yarısı kadar uzunlukta bir zaman dilimi) hayalimi süsleyen köprü karşımdaydı. Yürüyerek köprüye yaklaştık, köprünün her noktasını gözlerimle süzerek o an yaşadıklarımın keyfini çıkarttım.

budapest08

budapest13      budapest09 Gezi arkadaşlarım yürüyerek köprüden karşıya geçtiklerinde ben daha ortasına bile ulaşamamıştım.

budapest12

budapest10Sonunda bir çocukluk hayalim de olsa, gerçekleştirebilmiş olmanın hazzını doyasıya yaşamak istiyordum.

budapest19Şimdi yapacağım tek bir şey kalmıştı: o da ilkokul atlasımdaki fotoğrafın çekildiğini düşündüğüm noktaya, Buda Kalesine çıkarak, köprüyü bir de yukarıdan seyretmek!

budapest11Aslında arzum, köprünün karşısındaki funikülere binerek Ulusal müzenin de olduğu Buda Kalesine çıkmaktı, ancak bakımda olduğundan çalışmıyordu.

budapest14    budapest21Belki de böylesi daha iyi oldu ve kalenin çevresindeki yoldan yürüyerek daha fazla keyif aldık.

budapest17

budapest20

budapest16Aşağıdaki hafif puslu görüntü muhteşemdi. Tarihi binaların olduğu Peşte kıyısı, ortada hikayelere, romanlara, filmlere konu olmuş, belki de bu nedenle dünyanın en meşhur nehri Tuna ve Tuna’nın üzerindeki diğer köprülerle birlikte Buda’yı Peşte’ye bağlayan, ama benim gözümde daha özel olan Zincirli Köprü…

budapest23

budapest22Manzarayı seyredip bu anın keyfini çıkardıktan sonra bu sefer hedefimiz tarihi Parlamento Binasıydı. Köprüden bir kez daha geçtik ve yürüyerek parlamento binasına gittik. Sonra soluklanmak için kafelerden birine oturduk ve Orta Avrupa biralarının tadını çıkarttık.

budapest24Daha sonra dolaştığımız Budapeşte sokaklarının, meydanlarının artık çok fazla bir önemi kalmamıştı benim için.

budapest25        budapest27

budapest31        budapest28

budapest29         budapest30Sokak çalgıcıları, tarihi binalar ve sokaklar, sokak satıcıları, hatta ılık bahar havasının da kışkırtmasıyla ince kıyafetleriyle dolaşan Budapeşte’nin hoş hanımları bile iz bırakmadan üçer beşer geçtiler gözümün önünden…

budapest26

Yazının fotoğraflarını  Brahms’ın Macar Dansları no: 5 eşliğinde David Garrett’in yorumuyla izlemek için alttaki fotoğrafın üzerine tıklayabilirsiniz.

 budapest15C

YA da PPS olarak izlemek ve kaydetmek için BUDAPEŞTE linkine tıklayabilirsiniz.

Bu yazı Gezi Yazıları içinde yayınlandı ve , , , , , , , , , , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

8 Responses to Budapeşte

  1. Gonca dedi ki:

    Sadece fotoğraflar değil, anlatım da çok güzel.Ayrıca hafızanız da süper. Hafızamı yokladım da ilkokula dair pek bir şey bulamadım ben…

  2. Nurhan dedi ki:

    Öncelikle hayallerinizi gerçekleştirdiğiniz için sizi kutluyorum.Macar dansı ezgileri nefis uyum sağlamış.Gezi ve gözlemlerinizi paylaştığınız için teşekkürler.Hangi yılda yapmıştınız bu geziyi?

  3. deryalaan dedi ki:

    Murat Bey merhaba, bloguma bıraktığınız yorumdaki bağlantı sayesinde yazınızı okudum ve çok beğendim. Ben gitmeden önce bu köprüyü bilmiyordum, ama görünce çok beğenmiştim. SiZinse çocukluk hayalinizmiş, ne hoş. Umarım diğer gezi hayalleriniz de gerçek olur, hepimizin:)) Sevgiler, saygılar
    Derya Çölaşan

  4. salih dedi ki:

    verdiğiniz bilgiler için teşekkürler. budapeşte ye tl ile gidip orda tl verip forint alınabilecek yerler var mıdır? yoksa euro mu gerekli forint alabilmek için?

    • ozermurat dedi ki:

      Bloguma gösterdiğiniz ilgi için teşekkürler. Biz euro verip forint almıştık ama TL de değiştirilebiliyordu. İyi tatiller…

Bir Cevap Yazın

